Nu bliver det spændende og du vil komme til at lære noget. Når du er selvstændig, så er der en hel del interessante og nervepirrende ting, som du skal forholde sig til. Det kan have helt afgørende betydning for din virksomhed.
—
Den følgende oversigt over emner kan du bruge som du vil. Men gør dig en tjeneste at bruge den!
Målsætninger og perspektiveringer
En udmærket del kører bare derudaf i virksomheden med aftaler, som skal fikses med det samme. Nogle gange er det en udmærket ide at ændre perspektivet 180 grader, og sondere hvor man vil hen med firmaet. Har man en plan for firmaet, hvordan forandrer du firmaet på det strategiske og praktiske level. Nogle af de faktorer som du kan gøre er, at benytte rettesnore til udvikling af virksomheden som PEST, SOSTAC, SWOT eller lignende. På den måde kan man faktisk ret nemt danne et overblik over, hvor firmaet er, og hvor du gerne vil have den henimod!
Bogføring, revisorer og dårlige betalere
Det er ikke altid sjovt, at rode rundt i regnskabet. Her kan du finde nogle af dine tætte kunder, der slet ikke har betalt deres regning til jer, og så står man og tænker over dilemmaet: Er det her noget med at skrue bissen på og sige noget med inkasso, hvordan er det nu med inkassovarsel og er det faktisk ret nemt bare at finde et professionelt firma til at håndtere inkasso. Det er typisk ikke i hverdagene du ser det her, men når du knokler med halvårsregnskab og årsregnskab. Lige her er det vigtigt at have en god bogholder og en udmærket revisor. Revision og arbejde med bogholderi er for langt de fleste firmaer absolut ikke noget man ser frem til. Men regnskabet bør håndteres, og det er endnu en af de vigtige elementer i din virksomhed, som man bør relatere sig til.
En succesfuld virksomhed er en behagelig arbejdsplads
Noget af det vigitigste der skaber dit firma, det er dine ansatte. Hvis man ikke har gode medarbejdere, så har du ikke en god virksomhed. Der er mange teknikker til, at udvikle et dejligt arbejdsmiljø og gøre dine medarbejdere glade. Godt arbejdsmiljø er både noget der er tilfredsstillende for en positiv selvopfattelse som firmaets ejer, men også godt for firmaets finansielle formåen. Glade ansatte gør som regel mere for at skabe det ekstra der skal til for at din virksomhed bliver noget unikt.
Vigtigst er den måde man taler til hinanden! Hvorledes taler man til dine medarbejdere, hører du efter hvad de siger og griner man af deres humoristiske indslag . Det er helt essentielt især i flade organisationer, at der er en hensigtsmæssig og behagelig måde som vi taler til hinanden på.
Noget andet er gode materielle forhold. Når man har ansat folk udenfor, så sørg for god beklædning til alt slags vejr og solide beskyttelsesko hvis du er på et risikofyldt job. Såfremt man har medarbejdere på kontor, så kan ting som bløde kontorstole, der kan vippe og et dejligt hæve sænkebord, der ikke koster for meget. Det kan også været lækkert designede interiør og andet indendørs kunst, og luksuriøse kaffemaskiner som Nespresso Pixie eller noget i den stil!
Dine samarbejdspartnere skaber din succes – beløn dem for det
Generelt så har vi firmaer en tendens til at tænke samarbejdspartnere som alt for meget virksomheder og alt for lidt som faktiske mennesker. Såfremt vi prøver at analysere dem i højere grad som mennesker, så kan det få stor betydning for din virksomheds prioritering i deres univers. Så snart det bliver koldt og du ved din sælgers pige lige er fyldt 2 år, så sender man naturligvis et boldbassin, som du har købt gennem en af de andre virksomheder, som du arbejder sammen med!.
Networking relationer
Det er rigtig vigtig at udvikle sit netværk. Uagtet om man har et erhverv som elektriker, specialist i søgemaskineoptimering eller en helt anden fagperson, så er det utrolig vigtigt for dig at at have gode og positive relationer til andre fagpersoner. Hvad nogle ser som detaljer i relationerne kan være altafgørende for en senere millionordre! At give et tip om linkbuilding eller give en fin lille gave som eksempelvis kunne være en ny ledhejseport til garagen! Det at være ordentlig overfor sine medmennesker i netværkene betaler sig også på firmaets bundlinje på den lange bane.
Kundepleje er vejen til god forretning
Kunderne de eksisterer uanset hvad du gør. Du er til for at gøre værdi for dine kunder. Det er hele fundamentet og det er vigtigt for dig at du erkender dette. Uanset om man hjælper kunder med at lave bilbure, systemisk opstilling eller sælger dem halstørklæder, så gælder det samme. Man er til for mine kunder. Det er dig, der bringer værdi til kunden. Hvis du ikke kan opretholde den type forhold til din kunde, så har man som firma ikke Mange berettigelse! Derfor er det et anbefalelsesværdigt approach at bringe værdi til dine kunder også når man ikke sælger dem noget direkte. Det kan være at give noget information, som ikke direkte relaterer sig til dit salgsarbejdeeller sende en lille besked på mærkedage! En email er nok.
Vi forventer, at du kan anvende mange af det og de elementer du har læst om her integreret i dit foretagende, selvom det ikke altid er det mest nervepirrende at relatere sig til.
Seneste kommentarer